2009-12-29

Om ett år som gått.

2009 är utan tvekan det mest händelserika år jag varit med om.
Det började minst sagt rätt krasst med en dubbelbegravning av två högt älskade personer. Mormor och morfar. Saknaden och sorgen var total och det var svårt att se något ljus överhuvudtaget.
Men med mammas 50-årsfest så började vi skratta och ta nya tag igen och bara några veckor senare så byttes de tyngsta känslorna ut mot ett pirr i magen. Förväntansfullhet. Det var dags för en grym Asienresa på 1,5 månad.

Sol. Värme. Äventyr. Beerlao. Fantastiska människor. Bussresor. Vackra platser. Hemska platser. Tubing. Vita stränder. Bungalows. Ödlor. Drinkar. Kärlek. Men kanske störst: Total frihet.

Under de sista dagarna började en tanke gro. Och sista dagen, på ett sunkigt guesthouse fick vi våra tankar besannade. Gravid.
Och kvällen som skulle bestå av fest och öldrickande blev istället en lugn middag med 7-up och tusen tankar. Förvirring och glädje kanske de största.

Och så började månader av hysch hysch och fester med alkoholfri öl i glas. En Thåströmkonsert och en 30-årsfest bland några.

Så kom maj och vi skrek ut vår lycka för hela världen. Typ.
Sen sprang tiden iväg. Det var varma sommardagar i torpet, parkhäng, en dag på Hultsfred och jobb jobb jobb. Så led sommaren mot sitt slut och med den slutade jag också jobba och gick på havandeskapspenning. Och där började den eviga väntan.
Jag fördrev mina dagar med True blood, Six feet under och promenader.

När frustrationen var uppe på max en sen torsdagkväll var det äntligen dags att åka upp till förlossningen. Sex timmar och fyrtiotvå minuter senare föddes hon. Kajsa. Det bästa som hänt mig. Hänt oss. Och gjorde 2009 till ett oförglömligt, fantastiskt år trots motgångarna i början.
Sen skyndade tiden iväg, och nu har hon funnits hos oss i snart sex veckor. Igår lade jag undan hennes första urvuxna plagg, favoritpyjamasen. Och mer kläder lär jag få lägga undan snart igen, alldeles för snart känns det som.

Snart är det nytt år. Nytt decennium. Jag ser fram emot allt nytt och allt spännande som kommer ske. Alla framsteg som Kajsa kommer göra. Och så ser jag fram emot en hel sommar ledigt ihop med min lilla familj.

5 kommentarer:

H sa...

Åh nu började gråta en skvätt! Hihi. Så fint!

Lotta sa...

Ja, nu gråter jag också en skvätt!

sofie sa...

instämmer med föregående, jag med!

tessan sa...

Jaaa! Finaste fina vilket år ni haft! Och vilket år ni kommer HA!!!

Simon sa...

Fint!